FORMY REKLAM / Sponsoring |
Strona główna Interaktywność Formy Reklam Skuteczność reklam online Modele Cenowe Reklam Filtrowanie reklam Kierunki Rozwoju reklam online Autor Bibliografia |
Wśród reklam online wyróżnia się pięć głównych kategorii:
SPONSORING Powszechną formą wyboru przez szperacze adresów stron wyświetlanych na liście rezultatów- SERP jest zasada odpłatności. Polega ona na umieszczaniu na liście adresów tych wyszukanych stron, których właściciele wznieśli stosowne opłaty. Metodę tę w Google nazywa się sponsorowanymi linkami (Sponsored links), w Yahoo! – sponsorowanymi rezultatami (Sponsor results), a w MSN- Sponsorowanymi stronami (Sponsored sites). Najczęściej ta forma promocji jest realizowana w postaci: paid inclusion, contextual ads, paid placement. Paid inclusion - w tym modelu właściciel strony płaci edytorowi szperacza za to, by jego strona była na liście edytora. W efekcie szperacz aktualizuje dane o indeksowanej stronie częściej niż innych stron. Opłata jest pobierana za skrupulatność, „ręczne” przeglądanie zgłoszonej strony i zakwalifikowanie jej do wybranej przez edytora kategorii. W ten sposób uzyskuje się gwarancje indeksowania indywidualnych stron w określonych szperaczach i ich partnerach. Contextual ads - polega na umieszczaniu przez szperacza linków do określonych stron w zależności od kontekstu poszukiwanych przez potencjalnego adresata informacji. Model ten obejmuje także możliwość wykluczenia jakichkolwiek zabiegów promocyjnych stosownie do kontekstu określonych treści. Najbardziej znanym programem tego typu jest Google AdSense. Paid placement - to usługa płatnego pozycjonowania. Polega na umieszczaniu opłacanego adresu strony na pierwszych pozycjach listy wyszukiwanych przez szperacza adresów. W praktyce operacja ta sprowadza się do wykupienia/ opłacenia określonych słów kluczowych. Jeśli te słowa zostaną podane przez szukającego internautę, związany z nimi opłacony adres strony zostaje wyświetlony w pierwszej kolejności. Opłaty za tę formę promocji są pobierane z reguły według modelów:
|