FORMY REKLAM / Sponsoring


Strona główna

Interaktywność
Formy Reklam
Skuteczność reklam online
Modele Cenowe Reklam
Filtrowanie reklam
Kierunki Rozwoju reklam online

Autor
Bibliografia
Wśród reklam online wyróżnia się pięć głównych kategorii:
SPONSORING

Powszechną formą wyboru przez szperacze adresów stron wyświetlanych na liście rezultatów- SERP jest zasada odpłatności. Polega ona na umieszczaniu na liście adresów tych wyszukanych stron, których właściciele wznieśli stosowne opłaty. Metodę tę w Google nazywa się sponsorowanymi linkami (Sponsored links), w Yahoo! – sponsorowanymi rezultatami (Sponsor results), a w MSN- Sponsorowanymi stronami (Sponsored sites). Najczęściej ta forma promocji jest realizowana w postaci: paid inclusion, contextual ads, paid placement.

Paid inclusion - w tym modelu właściciel strony płaci edytorowi szperacza za to, by jego strona była na liście edytora. W efekcie szperacz aktualizuje dane o indeksowanej stronie częściej niż innych stron. Opłata jest pobierana za skrupulatność, „ręczne” przeglądanie zgłoszonej strony i zakwalifikowanie jej do wybranej przez edytora kategorii. W ten sposób uzyskuje się gwarancje indeksowania indywidualnych stron w określonych szperaczach i ich partnerach.

Contextual ads - polega na umieszczaniu przez szperacza linków do określonych stron w zależności od kontekstu poszukiwanych przez potencjalnego adresata informacji. Model ten obejmuje także możliwość wykluczenia jakichkolwiek zabiegów promocyjnych stosownie do kontekstu określonych treści. Najbardziej znanym programem tego typu jest Google AdSense.

Paid placement - to usługa płatnego pozycjonowania. Polega na umieszczaniu opłacanego adresu strony na pierwszych pozycjach listy wyszukiwanych przez szperacza adresów. W praktyce operacja ta sprowadza się do wykupienia/ opłacenia określonych słów kluczowych. Jeśli te słowa zostaną podane przez szukającego internautę, związany z nimi opłacony adres strony zostaje wyświetlony w pierwszej kolejności.

Opłaty za tę formę promocji są pobierane z reguły według modelów:
  • cost-per-click (CPC)- opłata za liczby kliknięć w sponsorowany link,
  • stała opłata za wykupienie określonego miejsca na SERP- ie szperacza,
  • opłata za słowo kluczowe
Większość szperaczy niechętnie i niezbyt wyraźnie zwraca uwagę internautów na kryteria umieszczania adresów stron na listach SERP. W efekcie użytkownicy jednego szperacza na sześć potrafią odróżnić wyniki które są opłacane/ sponsorowane od tych, które są opracowane obiektywnie ze względu na wartość merytoryczną wyświetlonego adresu strony. Zaledwie co piąty internauta jest świadomy tego, że wskazane przez szperacza wyniki wyszukiwań mogą być opłacone.