FORMY REKLAM / Banery i inne formy


Strona główna

Interaktywność
Formy Reklam
Skuteczność reklam online
Modele Cenowe Reklam
Filtrowanie reklam
Kierunki Rozwoju reklam online

Autor
Bibliografia
Wśród reklam online wyróżnia się pięć głównych kategorii:
BANERY I INNE FORMY

Baner jest najczęściej grafiką prezentowana na stronie w celu reklamowania produktu lub usługi. Banery maja różne wielkości, zazwyczaj są w postaci prostokątów o rozmiarach: szerokość 460 pikseli i wysokość 60 pikseli; bywają także w innych wielkościach, jak np. 460x55 oraz 392x72. Można zaobserwować zauważalny wzrost średniej wielkości banerów do rozmiarów 728x90 ( w Polsce 750x100), których skuteczność podniosła się niemal dziesięciokrotnie. W konsekwencji pojawiły się reklamy dużego formatu, zawierające takie technologie medialne, jak: elementy audio, wideo, Flash i DHTML.

Interstitial jest to całostronicowa reklama w Sieci, podobna w formie do telewizyjnej, pojawia się w trakcie ładowania następnej strony. Sprawia wrażenie bardziej aktywnej reklamy od pasywnego banera. Internauta może wybrać: pomiędzy oglądaniem reklamy a dalszą wędrówką po stronie.

Supertitial to reklama na stronie wykorzystująca animacje technologii Flash lub wideo. Ładuje się w czasie pracy przeglądarki i pojawia się dopiero po załadowaniu całej reklamy – najczęściej na pełnym ekranie.

Wygaszacze ekranu są to atrakcyjne obrazy wraz z tekstami ukazujące się na ekranie, kiedy komputer jest włączony, ale nie jest wykorzystywany. W tej formie promocji korzysta korzysta się zarówno z informacji reklamowych, jak i wstawek.

Pop-up jest to typ reklamy prezentowanej najczęściej w postaci okienka ukazującego się na ekranie, które swoja powierzchnia przykrywa oglądana przez internautę treść stronnicy.

Dynamiczne reklamy to aktualizowane kilka razy dziennie informacje o bieżących cenach najlepszych towarów/usług w porównaniu z cenami konkurentów. Reklamy te są umieszczane na stronach zawierających atrakcyjne, bieżące wiadomości lokalne, sportowe, finansowe. Technika ta nie daje się do wszystkich kampanii reklamowych. Ten agresywny, nazywany „dynamicznym”, model reklamy jest zabroniony w niektórych państwach, np. w Niemczech. W celu zwrócenia uwagi na określona stronę zamieszcza się na niej różnego rodzaju krótkie quizy związane z codziennym życiem. Najczęściej są to 3-4 pytania, zazwyczaj intrygujące, prowokujące do chęci poznania prawidłowych odpowiedzi zawartych np. w biuletynie firmowym, który ujawnia kolejną porcję promocyjnych informacji. Procedura quizu pozwala ponadto na gromadzenie pewnych informacji o kliencie, między innymi ustalenie proporcji odpowiedzi udzielonym mailem, przez stronę bezpośrednio w trakcie oglądania reklamy – która z tych form daje najlepsze rezultaty.

Blogging jest nową, dynamicznie rozwijającą się formą promocji firm, nowych towarów, programów TV i ich bohaterów. Firmy wykorzystujące Blogging do „przyjaznej” dystrybucji informacji i komunikowania się z inwestorami, konsumentami, dostawcami i mediami muszą mieć szczególne zaufanie do twórców tej formy reklamy. Blogi firmowe powinny mieć osobisty charakter, stwarzać wrażenie prywatnych opinii – formalizacja treści szybko zniechęca czytelników. Autorzy blogów muszą być osobami kompetentnymi, wiedzącymi, co można, a czego nie można upubliczniać. Immanentną cecha blogów jest częsta aktualizacja i ciągła kontrola publikowanych treści.

Reklama w grach, ludologia (In-game advertising) - szybko rozwijająca się forma reklamy umieszczanej w popularnych grach, m.in. jako czynne rekwizyty, przypadkowo pojawiające się słowa. Dotychczas nie opracowano jeszcze standardów tej formy promocji. Jej niedogodnością jest różnica w czasie życia gry i promowanego w niej produktu/usługi. Mimo tego niedostatku ta forma promocji jest także wykorzystywana w propagandzie politycznej.

Advergaming jest to reklama w formie gry.

RSS reklamy to metoda jej dostarczania. Dzięki mechanizmom RSS reklama jest rozpowszechniana wśród subskrybentów RSS-a.

Location-based advertising to reklama o treści uzależnionej od aktualnego miejsca, w którym znajduje się klient, dostarczana przez WAP, SMS lub via Internet.

Firmowe biuletyny to bezpłatne, internetowe magazyny i elektroniczne periodyki dystrybuowane do skrzynek mailowych subskrybentów. Dopuszczalne jest przesyłanie biuletynów wyłącznie do tych adresatów, którzy wyrazili na to zgodę. W e-biuletynach treści wypływają ze strony firmy i są dystrybuowane z określoną częstotliwością do lojalnego grona stałych odbiorców. Pełną rolę informatorów filmowych, dzięki którym można się zapoznać z ofertą, skorzystać z atrakcyjnych promocji, uzyskać ja ważniejsze informacje o bieżącej działalności firmy. Komunikat prasowy online jest formą tradycyjnego – komercyjnego lub bezpłatnego – komunikatu, który jest umieszczany na dedykowanych stronach, najczęściej w serwisach informacyjnych. Cenę za tę usługę odzwierciedlają rosnącą rangę Internetu, wzrost liczby jego użytkowników i zainteresowanie Siecią jako medium dystrybucji reklam. Naturalnym ograniczeniem naliczania odsłon reklam staje się capping – limitowanie liczby odsłon tej samej reklamy dla jednego użytkownika.