REKLAMA ONLINE


Strona główna

Interaktywność
Formy Reklam
Skuteczność reklam online
Modele Cenowe Reklam
Filtrowanie reklam
Kierunki Rozwoju reklam online

Autor
Bibliografia
Od początku XXI tradycyjne kanały publikowania reklam, uzupełnia lub niekiedy wręcz zastępuje Internet. Ma to duże znaczenie dla funkcjonowania większości stron, które oferują bezpłatne zasoby. Ich podstawowym źródłem utrzymania są dochody z reklam online. O sile tego uzależnienia w Polsce świadczą szacunki mówiące o ośmiokrotnym zwiększeniu nakładów na tę formę promocji między 2000 a 2006 rokiem. Pod koniec tego okresu wydatki na ten cel osiągną 125 mln złotych. Branżą najczęściej wykorzystującą reklamę online są finanse. W następnej kolejności są reklamowe produkty handlu detalicznego i usług (14%), telekomunikacja (10%), podróże (7%) i zdrowie (4%).

Wśród czynników mających zasadniczy wpływ na rozwój reklamy online najczęściej się wymienia :
  • szybkość dotarcia,
  • dotarcie do wielu osób w łatwy sposób,
  • dokładne precyzowane i wybieranie grupy adresatów,
  • stosunkowo łatwe analizowanie skuteczności reklam,
  • niskie koszty tradycyjnej reklamy.
W wielu krajach regulacje prawne zabraniają reklamowania niektórych towarów i zachowań, np. picia alkoholu, palenia papierosów. Dzięki istocie wirtualnego świata tworzonego przez Internet ograniczenia te praktycznie nie dotyczą Sieci. Ważne jest także to, iż reklamy online mogą trwać znacznie dłużej niż np. 30-sekundowe reklamy w TV i zawierać elementy interaktywności, czyli bezpośredniego kontaktu z klientem.

Formami aktywności internautów w wirtualnym świecie często wykorzystywanymi do dystrybucji reklam w Sieci są :
  • komunikacja – strony i internetowe aplikacje, które służą do wymiany informacji bezpośrednio między dwiema osobami lub grupami osób,
  • komercja – strony i internetowe aplikacje, które są wykorzystywane do zakupów online,
  • wyszukiwanie – strony i internetowe aplikacje, z których się korzysta w celu wyświetlania uporządkowanych zgodnie z pewnymi kryteriami wyników, adresów stron.